HVOF spuiten
Het High Velocity Oxygen Fuel proces onderscheidt zich van andere thermsiche spuitprocessen doordat de poederdeeltjes met zeer hoge snelheid en in verhouding lage temperatuur op het werkstuk worden aangebracht. In het spuitpistol wordt zuurstof met gas gemengt on onder hoge druk en flow uit de brander geblazen. Buiten het pistool wordt het gas ontstoken waarna er in de concentrische straal poeder onder druk wordt geïnjecteerd en dit naar het werkstuk verstoven. Door hoge snelheid van het poeder en daarmee grote hoeveelheid kinetische energie worden er zeer dichte en homogene spuitlagen worden gecreëerd met een zeer hoge hechtsterkte. Om een reproduceerbare kwaliteit te waarborgen gebruikt De Zwaan Metaal-Dordt een HP-HVOF systeem.
Dit spuitproces valt onder de koude spuitprocessen hiermee wordt bedoeld dat het werkstuk niet warmer dan circa 150°C wordt. Hierdoor blijft bestaande maatvoering behouden en treed er geen structuur veranderingen op in het basismateriaal.
Enkele praktijk toepassingen voor een HVOF gespoten laag:
– Aanbrengen van slijtvaste laag op Loopbussen
– Aanbrengen van slijtvaste laag op sealvlaken
– Herstel van loopbussen
– Herstel van sealvlakken
Spuitmaterialen Bij het HVOF proces kunnen er ook verschillende spuitmaterialen worden aangebracht:
– Wolframcarbiden / Tungsten carbiden
– Chroomcarbiden
– Cobaltlegeringen
– Nikkel/Chroom legeringen
– Inconel 625
– Roestvast staal
Voordelen van deze spuitlaag:
– Zeer dichte homogene laag
– Lagen met hoge hardheid mogelijk (75HRC)
– Koud proces, het werkstuk wordt niet warmer dan 150 graden.
– Behoudt van maatvoering
– Behoudt van materiaal structuur